top of page

Toezicht Inside

AFM waarschuwt voor cryptoplatform MEXC.

AFM waarschuwt voor cryptoplatform MEXC.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op 24 september 2025 een officiële waarschuwing uitgegeven tegen het cryptoplatform MEXC Global (MEXC). Volgens de AFM biedt MEXC in Nederland cryptoactivadiensten aan zonder de vereiste vergunning. Daarnaast is vastgesteld dat MEXC niet langer is ingeschreven in een handelsregister, waardoor onduidelijk is welke entiteit achter het platform staat en waar deze gevestigd is.

Volgens de AFM richt MEXC zich actief op Nederlandse consumenten, onder meer door reclame via het Nederlandse X-account van MEXC en sponsoring van een Nederlands blockchaincongres.


De AFM stelt dat MEXC diensten aanbiedt zoals het bewaren van cryptoactiva namens cliënten, het omruilen van crypto voor geldmiddelen, het ontvangen en doorgeven van orders namens cliënten, en het exploiteren van een handelsplatform.


In haar waarschuwing benadrukt de AFM dat consumenten aanzienlijke risico’s lopen door de ongewisse juridische situatie van MEXC. Zo kan niet worden vastgesteld of klantgelden adequaat gescheiden worden bewaard, of er voldoende governance aanwezig is en wat de positie van de consument is bij financiële problemen. De toezichthouder waarschuwt dat in het ergste geval consumenten hun volledige inleg kunnen verliezen.


De AFM geeft aan dat de waarschuwing openbaar is gemaakt en dat belanghebbenden dit besluit kunnen voorleggen aan de rechter ter toetsing. Consumenten met vragen kunnen contact opnemen met het Meldpunt Financiële Markten via 0800‑5400 540 (gratis).


Dit nieuws onderstreept dat de AFM sinds de inwerkingtreding van MiCAR een actieve rol inneemt in het toezicht op cryptodienstverleners, ook buiten de traditionele financiële sector.


Juridisch kader en gevolgen

Na de nieuwsweergave volgt hier de juridische analyse, gebaseerd op geldende wetgeving en de implicaties voor marktpartijen.


Vergunningplicht en MiCAR

Sinds 30 december 2024 is de Markets in Crypto‑Assets Regulation (MiCAR) van toepassing in de Europese Unie. Volgens MiCAR moeten aanbieders van cryptoactivadiensten – zogeheten Crypto‑Asset Service Providers (CASP’s), beschikken over een vergunning van een bevoegde autoriteit, zoals de AFM in Nederland, of een geaccepteerde vergunning uit een andere lidstaat.


De vergunning brengt diverse verplichtingen met zich mee. Denk aan:

  • afscheiding van klantgelden (vermogensscheiding),

  • risicobeheer en governance,

  • stelselmatige maatregelen ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme,

  • eerlijke informatieverstrekking richting cliënten,

  • transparantie over belangenconflicten.


In Nederland geldt een overgangsperiode tot 30 juni 2025 voor cryptodienstverleners die vóór 30 december 2024 reeds registreerden bij De Nederlandsche Bank (DNB).


Na 30 juni 2025 geldt dat elke CASP die actief is zonder MiCAR‑vergunning (of notificatie) formeel in overtreding verkeert.


De AFM is de vergunningverlenende autoriteit voor cryptodienstverleners in Nederland onder MiCAR, terwijl De Nederlandsche Bank (DNB) toezicht houdt op bepaalde stablecoin-uitgevers (EMT’s en ART’s).


Juridische risico’s bij ontbreken van vergunning

Wanneer een partij zoals MEXC zonder vergunning activiteiten verricht, brengt dit juridische onzekerheden en aansprakelijkheidsrisico’s met zich mee:


  1. Illegale dienstverleningHet verlenen van cryptoactivadiensten zonder benodigde vergunning is strijdig met MiCAR en kan leiden tot administratieve sancties, boetes of zijn verboden. De autoriteit kan optreden tegen aanbieders die de regels overtreden.

  2. Onzekerheid over rechtsbeschermingGebruikers hebben mogelijk geen toegang tot rechtsbescherming via nationale procedures of toezichthouders als de entiteit buiten het rechtsgebied valt of onduidelijk is.

  3. Financiële risico’s voor gebruikersZonder garanties omtrent vermogensscheiding is het mogelijk dat klanttegoeden niet adequaat beschermd zijn. Bij faillissement of insolventie kan de positie van klanten zwak zijn.

  4. Handhaving door toezichthoudersDe AFM kan besluiten tot openbare waarschuwingen, dwangsommen of boetes. In de waarschuwing stelt de AFM dat belanghebbenden het besluit bij de rechter kunnen aanvechten.

  5. Reputatierisico en marktschadeVoor cryptodienstverleners in de markt kan de waarschuwing van een toezichthouder als precedent dienen.


Praktische implicaties voor ondernemers en compliance

Voor ondernemers, complianceverantwoordelijken of juridische teams gelden enkele aandachtspunten:


  • Organisaties die cryptodiensten aanbieden of overwegen dat te doen, dienen de vergunningplicht onder MiCAR zeer serieus te nemen.

  • Bij actieve marketing in Nederland moet getoetst worden of de relevante vergunning aanwezig is of moet worden aangevraagd.

  • Het ontbreken van een handelsregisterinschrijving zoals bij MEXC is een rode vlag: dit bemoeilijkt vaststelling van entiteit, bestuurders en aansprakelijkheid.

  • Binnen de transitieperiode moet worden bewaakt dat de vergunningsaanvraag tijdig wordt ingediend, zodat continuïteit van activiteiten gewaarborgd blijft.

  • Documentatie van compliance‑maatregelen is van cruciaal belang om deugdelijkheid van governance, risicobeheer en klantbescherming aan te tonen.


FAQ

Is MEXC nu definitief verboden? Nee, de waarschuwing geeft aan dat MEXC momenteel diensten aanbiedt zonder vergunning, wat in strijd is met MiCAR. Het is aan de autoriteit om eventueel verdere maatregelen te nemen zoals boetes.

Wanneer moet een cryptodienst in Nederland een vergunning hebben? Vanaf 30 juni 2025 moeten alle CASP’s die in Nederland diensten aanbieden een MiCAR‑vergunning of een geaccepteerde notificatie hebben.

Welke organisatie verleent de vergunning? De AFM is de verantwoordelijke vergunningverlenende autoriteit in Nederland voor cryptodienstverleners onder MiCAR.

Bronnen

bottom of page